A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a
továbbiakban: Szja tv.) 1. számú mellékletének 8.6. pontja a) és c)
alpontjaiban foglaltak alapján a nem pénzben kapott juttatások közül adómentes
az ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott
„a) a gyermeknek vagy rá tekintettel más magánszemélynek a
közoktatásról szóló törvény, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
szóló törvény vagy a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény alapján, a
hallgatónak a felsőoktatásról szóló törvény alapján nem pénzben biztosított
ellátás; …
c) bölcsődei szolgáltatás;”
Ezekben az esetekben az adómentesség a juttatott bevétel nem
pénzbeli formájára vonatkozik. Az Szja tv. 4. § (2) bekezdés c) pontjában
foglaltak szerint nem pénzben megszerzett bevételnek minősül különösen az
elengedett, átvállalt tartozás; a magánszemély helyett teljesített kiadás,
befizetés.
Így adómentes juttatásnak tekinthető az, ha a juttató
(munkáltató) a szolgáltatás vásárlásáról a nevére szóló számla ellenében téríti
meg a magánszemély által megelőlegezett összeget vagy pedig egy meghatározott
összeget átad a magánszemélynek azzal, hogy a szolgáltatás vásárlásáról a
nevére szóló számlával egy meghatározott időpontig számoljon el. Nem felel meg
azonban az adómentesség feltételeinek az, ha a számla a magánszemély, és nem a
munkáltató nevére szól, ugyanakkor a munkáltató nem csak a munkavállalóját
részesítheti ilyen juttatásban, hanem a gyermek másik szülőjét, vagyis a
munkavállaló házastársát, élettársát is, mert a törvény nem tartalmaz korlátozó
rendelkezést arra nézve, hogy ilyen juttatásra csak a felek közötti
munkaviszony esetében kerülhetne sor.
Az Szja tv. nem határozza meg azt, hogy mit kell érteni
bölcsőde alatt, ezért a bölcsődei szolgáltatás jellemzőinek megállapítása során
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény
(a továbbiakban: Gyvt.) és a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti,
gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és
működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet (a továbbiakban:
R.) rendelkezéseit kell figyelembe venni.
A Gyvt. 5. § s) pontjának rendelkezései tartalmazzák azt,
hogy kik lehetnek ezen személyes gondoskodást nyújtó, a gyermekek napközbeni
ellátását biztosító intézmények fenntartói (például állami fenntartóként a
Kormány rendeletében kijelölt szerv, a helyi önkormányzat, egyház, egyéni
vállalkozó, magyarországi székhelyű jogi személy, jogi személyiség nélküli
gazdasági társaság és egyéni cég). Ennek megfelelően állami és nem állami szerv
által (például egy munkáltató által a munkavállalók gyermekeinek ellátása
céljából) fenntartott bölcsőde, családi napközi szolgáltatásainak esetében is
alkalmazhatók az adómentességre vonatkozó szabályok.
A Gyvt. 42. § (1)-(2) bekezdései alapján a bölcsőde a
családban nevelkedő 3 éven aluli gyermekek napközbeni ellátását biztosító
intézmény, ahol a gyermek a 4. életévének betöltését követő augusztus 31-éig
nevelhető, ha testi vagy szellemi fejlettségi szintje alapján még nem érett az
óvodai nevelésre.
A R. 44. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a bölcsőde
alapfeladatán túlmenően, térítési díj ellenében külön szolgáltatásokat (például
játszócsoportot, időszakos gyermekfelügyeletet, gyermekhotelt, egyéb,
gyermeknevelést segítő szolgáltatást) működtethet, amelyeket a gyermek 6.
életévének betöltéséig lehet igénybe venni.
Ha tehát a gyermek betöltötte a 3. életévét, akkor a
bölcsőde az alapellátásokat a gyermek 4. életévének betöltését követő augusztus
31-éig nyújthatja számára, a fent felsorolt további szolgáltatásokat pedig a
gyermek 6. életévének betöltéséig, így az ezen életkorig ingyenesen vagy
kedvezményesen nyújtott bölcsődei szolgáltatások minősülhetnek adómentesnek.
Az Szja tv. 8.6. pontjában a) alpontja az adómentes
juttatások között említi a gyermeknek vagy rá tekintettel más magánszemélynek a
gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény alapján nem
pénzben biztosított ellátást is.
A családi napközi keretében nyújtott ellátás a Gyvt. hatálya
alá tartozik, így a Gyvt.-ben meghatározott fenntartók 43. §-a szerinti,
családi napköziben nyújtott alapellátása, illetőleg a R. 44. §-ában foglalt
speciális szolgáltatások ingyenes vagy kedvezményes formában történő nyújtása
is adómentesnek tekinthető.
A természetben adott juttatások a számvitelről szóló 2000.
évi C. törvény 3. § (7) bekezdés 3. pontjában foglaltak értelmében személyi
jellegű egyéb kifizetésnek tekinthetők, és a társasági adóról és az
osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 3. számú melléklet pontjának 3.
alpontja alapján, az ott írt feltételek szerint a vállalkozási tevékenység
érdekében felmerülő költségként, ráfordításként vehetők figyelembe.
A cafetériánál többről van szó, mert nincs maximálva a
szolgáltatásként elszámolható összeg. A cég nevére kiállított számlát a cég
költségként írhatja le (akár minden hónapban), mely adóalapot csökkent.
Remélhetőleg kis-, és középvállalkozások is nyitottak lesznek erre a
kisgyermekes munkatársakat motiváló eszközre.
A NAV állásfoglalása szerint az adómentesség érvényesítése a
tényleges kiadásoktól függ, tehát akár az ellátás teljes időtartamára (pár
hónap, pár év) biztosítható kiszámítható módon. Minden bölcsődés korú gyermek
esetében igénybe lehet venni, a kiegészítő szolgáltatásoknál (például
játszócsoport, időszakos felügyelet) az életkor felső határa a 6. év betöltése.
Korábban bármiféle gyermekellátó szolgáltatásba történő
"befinanszírozást" csak a multinacionális, prosperáló cégek tudták
vállalni, hogy ilyen módon dolgozóik gyermekellátási költségeihez
hozzájáruljanak. Ez a változás a kis- és közepes vállalkozások, kkv-k és a
kisgyermekes szülők előtt nyit új irányokat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése