Bemutatkozás


A napközbeni gyermekfelügyelet (bölcsőde) bemutatása

1.) Általános

Intézményünk a XIII. kerületben elhelyezkedő családi házas környékén található. A környékre folyamatosan költöznek a fiatal családok, akik részére szerettünk volna egy igényesen kialakított „otthonpótló” helyet létrehozni. A napközbeni gyermekfelügyelet legfontosabb elve az volt, hogy olyan otthont alakítsunk ki, amit a hozzánk járó gyerekek a második otthonukká tudnak fogadni. Minden lehetőségre nyitottak vagyunk, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a szülőkkel, akik segítik a munkánkat, és segítséget nyújtanak abban is, hogy hogyan is néz ki egy „igazi családi otthon”.


2.) Pedagógiai hitvallásunk, elvek melyeket szeretnénk megvalósítani

Biztonságot nyújtó, érzelem-gazdag környezet kialakítása, melyben a gyermek saját képességei szerint fejlődhet, megízlelheti az önfeledt aktív játék örömét, mely képessé teszi a későbbi élet során a kreatív továbbfejlődésre.  Ahol élmény és fantázia világa jelen van mindennapjaiban.

Montessori pedagógia alkalmazása:
A módszer lényege, hogy nem tanít, hanem a gyermekeket olyan környezetbe helyezi, olyan játékeszközökkel veszi körül, amelyeket kézbe véve és használva saját tapasztalataik alapján fedeznek fel dolgokat, fejlesztik képességeiket, jutnak új ismeretekhez. Bármikor és bármeddig játszhatnak akármelyik játékeszközzel. A pedagógus/gondozó csupán figyelemmel kíséri tevékenységüket, fejlődésüket, és ha szükséges, segítséget nyújt. 
A tanításközpontúság helyett az önálló tanulást helyezi előtérbe.

Kattints erre a linkre: Így nevelj független, önálló gyereket

3.) Ellátottak köre

20 hetes kortól 6 éves korig vállaljuk a hozzánk jelentkező gyermekek ellátását. Mindazok a családok igénybe vehetik a napközbeni gyermekfelügyeletet, akiknek szükségük van arra, hogy napközben ő helyettük mások gondoskodjanak gyermekeikről. A gyermek felvételét a szülő kezdeményezheti. Nincs kikötésünk, kinek a gyermekét vesszük fel. Legyen az, Gyes mellett munkát vállaló, hivatásukat gyakorló, a gyermeküket egyedül nevelő, tanuló szülő. Lehetőség van egész vagy félnapos ellátásra, kiválaszthatnak napokat is, melyeken fogadjuk őket.


4.) Beszoktatás

A gyerek számára fontos, hogy a gondozónőt és a napközbeni gyermekfelügyelet színhelyét az érzelmi biztonságot adó szülők jelenlétében látja először. A szülőkkel való első találkozás alkalmával bemutatjuk az intézményt, megmutatjuk és átbeszéljük a Szakmai programunkat, ismertetjük a Házirendet, Napirendet és Heti rendet.

A beszoktatás a szülővel együtt történik. A beszoktatás a gyermek alkalmazkodásának segítése érdekében maximum 2 hét.
- Az első héten az anyával együtt van jelen a gyermek. Ebben az esetben a szülő végzi a gondozási műveleteket, és a gondozónő fokozatosan veszi át a gyermek gondozását, amit a gyermek elfogad. Fokozatosan emeljük az itt tartózkodás idejét.

A második héten már a gyermek a szülő állandó jelenléte nélkül van a családi napköziben. Az alvás jelenti a legnagyobb nehézséget a beszoktatás alatt, így fontos, hogy elalvás előtt és közvetlen utána a szülő a családi napköziben tartózkodjon.


5.) A napközbeni gyermekfelügyeletben végzett gondozásunk céljai:

- A Flamingó Napközbeni gyermekfelügyeletben  felvállaljuk a 20 hetes kortól 6 éves korig a gyermekek napközben ellátásán, gondozásán túl, a gyermekek életkori  és  egyéni sajátosságainak megfelelő képzést. Szem előtt tartjuk, hogy minden gyermek más, így egyéni fejlődésük ütemét az egészséges és harmonikus személyiség kialakulásához igazítjuk.

- Az ellátás és szolgáltatás során szem előtt tartjuk mindenekelőtt a gyermekek érdekeit, ezen kívül figyelembe vesszük a szülők igényeit is.

- A gyermeket minden egyes tevékenységgel neveljük, megtanítjuk mi a különbség jó és rossz között.

- A gyermekközösség segítségével, és aktív részvételével önállóságra neveljük őket

- Gondosan előkészített, megtervezett, és egymásra épülő foglalkozásaink segítségével memóriájukat, logikus gondolkodásukat fejlesztjük.

- A napi tevékenységeink folyamán fejlesztjük a beszéd és íráskészségüket.

- A foglalkozásaink megszerettetése, elfogadása és megélése mellett fontos szerepet szánunk a jó hangulat, a szeretet és a biztonságot nyújtó légkör megteremtésére.

- Kiemelt szerepet fordítunk az önképzés fontosságára, hogy az intézményünket elhagyó gyermek eleget tudjon tenni a mai változó és mindig megújuló kihívásoknak.


6.) Elhelyezkedése, megközelítése, berendezése

a.) Elhelyezkedése

Intézményünk jól megközelíthető tömegközlekedéssel és autóval egyaránt. A 105-ös busz éppen a mi utcánk előtt áll meg. Pár perc sétára a 120-as buszmegálló található, valamint a 14-es villamossal is könnyen megközelíthetőek vagyunk. 10 perc járásra személyvonattal is elérhető a családi napközink.

b.) Épület

A gyermekfelügyelet egy 2 szintes családi házban található. A házhoz udvar és kert is tartozik, ahol szép időben kellemes kinti programokat tudunk szervezni a gyerekek számára. A nagy, üres térben remekül lehet szaladgálni, motorozni. A kertben már kialakítottunk homokozót, valamint játékvárat , csúszdát és mozdonyt. 


c.) Helyiségek

A földszinten található a családi napközinkhez tartozó bölcsődei korcsoportosokat foglalkoztató szoba, valamint egy másik csoportszoba, ahová a játszócsoport gyermekeit várjuk. Itt található még a fürdő és a konyha, az öltöző/folyosó és az ebédlő is.
Itt különítettünk el egy helyiséget, amelyet sószobaként használunk. A szoba a sóbarlangok hatásával egyező módon segít megelőzni a légúti megbetegedéseket. 

d.) Berendezés

Az egyes helyiségekben használt színek, anyagok, formák, és méretek jelentős mértékben befolyásolják, hogy meleg, családias légkörben érezzék „otthon” magukat a gyermekek. A területek kialakítása során olyan berendezési tárgyakat is beillesztettünk, ami egy önkormányzati óvodában nem képzelhető el. A játékok és bútorok megtervezésekor is élénk színeket használtunk, hiszen a kisgyermekek figyelmét az élénkebb, erőteljesebb színek jobban megragadják, így motiválják őket a használatra. Lehetőség szerint olyan színeket szeretnénk használni, amelyek a természetes környezetükben is megtalálhatóak.

Az anyagok kiválasztásánál is a természetesre törekedtünk, ilyen például a fa, a nád, a vessző, a szövet, papír stb. Műanyagot is felhasználunk, de csak azokban az esetekben, ahol nem tudjuk azokat valami mással helyettesíteni.

Balesetvédelmi és esztétikai okokból is a lekerekített gömbölyded formákat választottuk.

A családi napközinkben minden egyes bútor, használati tárgy, berendezés tervezésekor igyekeztünk a méreteket a gyerekekhez alakítani, hiszen így szoktatjuk őket az önállóságra

   
7.) Tárgyi feltételek

a.) Bútorok, ágyak

Kis gyerekparadicsomot teremtünk azok számára, akik nálunk szeretnék tölteni mindennapjaikat. Egy mesevilágba csöppenő érzést szeretnénk kialakítani, a berendezéseink és bútoraink segítségével. Figyelembe vesszük, hogy bútoraink a gyerekek számára kényelmesek és hangulatosak legyenek. 
Mindenki számára saját fekvőhelyet biztosítunk. Az Eu-s szabványnak megfelelő óvodai fektetőket használunk, mely nem csak kényelmes, hanem higiéniailag is tökéletes.

b.) Játékok, könyvek

Ahhoz, hogy a gyerekek valóban jól érezzék magukat az intézményünkben, szükségük van a koruknak és fejlettségüknek érdeklődési területeiknek megfelelő játékokra.
Játékaink nem csak színesek, esztétikusak, biztonságosak, hanem a gyerekek fantáziáját is elindítja. Minden korosztály talál számára érdekes játékot. Külön kis sarkokat alakítottunk ki, ahová a gyermekek elbújhatnak és saját kis világukat megteremtve játszhatnak. A játékokat a gyermekek számára elérhető magasságba helyeztük. 
Játékaink kiválasztásánál is törekszünk a természetességre, fajátékokat vásárolunk, bábjainkat, babáinkat saját magunk készítjük. A szerepjátékokhoz a háztartásban található összes eszközt felhasználunk.
Azért, hogy a matekkal se legyen később gond… a számtani képességeket fejlesztő eszközeink a gyermeki természetes érdeklődésre válaszolnak a játék, a felfedezés örömével. Speciális játékeszközök segítségével, önálló tevékenységeken keresztül fedezhetik fel már a legkisebbek is a számolási műveleteket.
A tudás átadása, a könyvek megszerettetése, olvasó emberré nevelés már itt ilyen kicsi korban kezdődik. A tudás átadása hatékonyabb, ha érzelmileg megalapozzuk az ismeretszerzési folyamatot. Életkoruknak megfelelő mesés könyvekkel, ismeretterjesztő képeskönyvekkel, mondókás és verses kötetekkel ismertetjük meg gyermekeinket, magyar és angol nyelven.


A napközbeni gyermekfelügyeletben folyó gondozás-nevelés célja:

A nevelés, mint „tudatos értékválasztás” a gondozási és nevelési helyzetekbe beépített tevékenységek által valósítható meg, hiszen a gyermek állandó tevékenykedés közben fejlődik és alakul.

1.) Egészséges életmódra nevelés

- a fejlődéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet kialakítása
- primer szükségletek egyéni igények szerinti kielégítése (étkezés, alvás)
- egészségvédelem
- környezetvédelem
- alapvető higiénés, ill. kultúrhigiénés szokások kialakulásának segítése
- a természetes mozgáskedv fenntartása, a mozgás megszerettetése
- rendszeres mozgással az egészséges életvitel kialakítása
- a gyermekek testi képességeinek fizikai erőnlétének fejlesztése
- a rendszeres mozgás mellett az egészséges táplálkozásra is nagy hangsúlyt fektetünk.
- a minket körülvevő természet megismerése, megszerettetése.

2.) Érzelmi és szociális fejlődés segítése

Derűs légkör biztosítása
A közösségbe kerüléssel járó nehézségek lehetőség szerinti megelőzése, ill. csökkentése
A gondozónő-gyermek között szeretetteljes, érzelmi biztonságot jelentő kapcsolat kialakulásának segítése
Én-tudat egészséges fejlődésének segítése
Erkölcsi értékek kialakítása:  -  jó – rossz felismerése
                                                  - őszinteség
                                                  - felelősségvállalás
                                                  - gyengébb védelme és segítése
Alapvetőnek tartjuk, hogy a hozzánk járó gyermekek megismerjék, gyakorolják a társas együttélés és önérvényesítés szabályait, mint például:
- egymásra figyelés
- egymás segítése
- egymáshoz való alkalmazkodás
- együttérzés
- mások iránti nyitottság
- empátia és tolerancia
   
Az értelmi nevelés során a gyermek spontán szerzett tapasztalatai alapján, ismereteit szeretnénk rendszerezni, célirányosan bővíteni.
A fentiek tekintetében a következő területek fejlődését célozzuk meg:
                                                - észlelés
                                                - figyelem összpontosítás
                                                - képzeletvilág erősítése
                                                - reproduktív emlékezet
                                                - kreatív gondolkodás

3.) Megismerési folyamatok segítése

A gyermek érdeklődésére, kíváncsiságára, mint életkori sajátosságra építve fejlesztjük a gyermeket.
- auditív és vizuális nevelés
- tudatos figyelem koncentráció fejlesztése
- gazdag képzeleti működés
- emlékezőképesség fejlesztése
- problémamegoldó készség fejlesztése
- önálló és kreatív gondolkodás fejlesztése
- a gyermek tevékenységének támogató-bátorító odafigyeléssel kísérése, megerősítése
- a gyermek igényeihez igazodó közös tevékenységek során élmények, viselkedési és helyzet-megoldási minták nyújtása



A napközbeni gyermekfelügyeletben való ellátás gondozás- nevelés alapelvei

A gondozás és nevelés egységének alapelvei

Gondozónőink jól tudják, hogy a gondozás és a nevelés a rájuk bízott gyermekek esetében elválaszthatatlan egységet alkotnak. A nevelés tágabb, a gondozás szűkebb fogalom: A gondozás minden helyzetében nevelés is folyik, a nevelés helyzetei azonban nem korlátozódnak a gondozási helyzetekre.


Az egyéni bánásmód elve

Abból a tényből kiindulva, és a tényt elfogadva, hogy nincs két egyforma gyermek, a gondozónő meleg, szeretetteljes odafordulással, a gyermek életkori- és egyéni sajátosságait, fejlettségét, pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, hangulatát figyelembe véve segíti a gyermek fejlődését.

Az állandóság elve

A gyermek személyi– és tárgyi környezetének állandósága növeli az érzelmi biztonságot. Fontos hogy ugyanazokkal a nevelőkkel találkozzon nap, mint nap, ugyanarra a nyugodt és nyugalmat árasztó helyre járjon, ugyanazok legyenek a társai, akikkel megosztja a játékait. Ismerős szituációkban, ismerős emberekkel és tárgyakkal a gyerek is sokkal hamarabb fejlődik, hisz nem kell megküzdenünk minden egyes alkalommal az „új” néha félelmetes dolgaival.

Az aktivitás, az önállóság segítésének elve

A gyermek felé irányuló szeretet, az elfogadás és empátia fokozzák az aktivitás iránti vágyat. Ezért a gondjainkra bízott gyermekek részére biztonságos és tevékenységre motiváló környezet megteremtésére törekszünk, és a próbálkozásaikhoz elegendő időt biztosítunk. Fontos számunkra a gyermekek ösztönzése, megnyilvánulásainak elismerése, támogatjuk, segítjük őket.

A pozitívumokra támaszkodás elve

A nevelési filozófiánk alapja a pozitív megnyilvánulások támogatása, megerősítése, elismerése. Ezzel biztosítjuk a pozitív én-kép kialakulását, és azt a pszichikus állapotot, melyben a gyermek sikeresen próbálkozhat újabb „feladatok” megoldásával.


Az egységes nevelő hatások elve

A gondozónőink- a közöttük lévő személyiségbeli különbözőségek tiszteletben tartásával- a gyermek elfogadásában, és öntevékenységének biztosításában egyetértenek. Az alapvető erkölcsi normákat egyeztetik, és nézeteiket, nevelői gyakorlatukat egymáshoz közelítik.

A rendszeresség elve

Tájékozódási lehetőséget, stabilitást, kiszámíthatóságot eredményez a napi események sorában, és növeli a gyermek biztonságérzetét.

A fokozatosság elve

A gyermek új helyzetekhez való fokozatos hozzászoktatását teszi lehetővé. Továbbá segíti az alkalmazkodását, a változások elfogadását, az új dolgok megismerését, és a szokások kialakulását.