Az eszközök használata
Asztalnál vagy a „kisszőnyegen” történik. A szőnyeg letekerésével önálló játékterületet biztosít magának a gyermek, amit társai tiszteletben tartanak. Nem lépnek rá, ha ők is szeretnének bekapcsolódni a játékba, engedélyt kérnek. Elutasítás esetén tiszteletben tartják társuk döntését. Kivárják, amíg befejezi a játékot, vagy másik szőnyegen, új eszközzel kezdenek játszani.
Így a gyermekek megtanulnak kulturáltan viselkedni, egymás munkáját megbecsülni.
Az eszközök bemutatásának három fokozata
A három lépcsős "lecke" segítségével könnyen elsajátítható egy-egy új tárgy illetve fogalom, megteremthető a megfelelő asszociáció a szó és a tárgy illetve fogalom között.
Első lépcsőfok:
A nevelő létrehozza a kapcsolatot a tárgy és a neve között. Kiemelve a két szélső értéket, egyenként megnevezi a tulajdonságaikat, és utána határozza meg a feladatot. A szavakat hangosan, érthetően ejti ki, megismétli többször. Például: „Ez sima.”, „Ez érdes.” Ebben a fokozatban csak a tárgy és a név érheti el a gyermek tudatát, ezért a neveken kívül egy szó se hangozhat el.
Második lépcsőfok:
A megjegyzés, a rögzítés fázisa. A nevelő többször megnevezi a fogalmat, és megbízásokat ad a gyereknek vele kapcsolatban. Ezzel az első próbával ellenőrzi, hogy az asszociáció megmaradt-e gyerek tudatában, miközben sokszor megismétli a fogalmat.
A lecke és a próba közé néhány pillanatnyi hallgatást iktat be. Ezután megkérdezi:”Melyik sima?”, „Melyik érdes?”. Különböző feladatokhoz kapcsolva többször megismétli a kérdéseket. Ha a gyerek rámutat a megfelelő tárgyra, akkor sikeresen létrejött az asszociáció. Ha ez nem történik meg, akkor megszakítja a leckét, és egy későbbi időpontban újra előveszi. Így elkerülheti a kudarcélmény kialakulását a gyermekben.
Harmadik lépcsőfok:
A nevelő mutat egy tárgyat és rákérdez a nevére, ezzel a passzív szókincs aktívvá alakul. Ez a szakasz az előző lecke gyors ellenőrzése. A tanár megkérdezi a gyereket: ”Milyen ez?”. Ha a lecke sikeres volt, a gyermek az előzőleg tanult szóval válaszol: ”Ez sima.”, „Ez érdes.”
A „lecke” közben több szempontra ügyelni kell a nevelőnek:
Asztalnál vagy a „kisszőnyegen” történik. A szőnyeg letekerésével önálló játékterületet biztosít magának a gyermek, amit társai tiszteletben tartanak. Nem lépnek rá, ha ők is szeretnének bekapcsolódni a játékba, engedélyt kérnek. Elutasítás esetén tiszteletben tartják társuk döntését. Kivárják, amíg befejezi a játékot, vagy másik szőnyegen, új eszközzel kezdenek játszani.
Így a gyermekek megtanulnak kulturáltan viselkedni, egymás munkáját megbecsülni.
Az eszközök bemutatásának három fokozata
A három lépcsős "lecke" segítségével könnyen elsajátítható egy-egy új tárgy illetve fogalom, megteremthető a megfelelő asszociáció a szó és a tárgy illetve fogalom között.
Első lépcsőfok:
A nevelő létrehozza a kapcsolatot a tárgy és a neve között. Kiemelve a két szélső értéket, egyenként megnevezi a tulajdonságaikat, és utána határozza meg a feladatot. A szavakat hangosan, érthetően ejti ki, megismétli többször. Például: „Ez sima.”, „Ez érdes.” Ebben a fokozatban csak a tárgy és a név érheti el a gyermek tudatát, ezért a neveken kívül egy szó se hangozhat el.
Második lépcsőfok:
A megjegyzés, a rögzítés fázisa. A nevelő többször megnevezi a fogalmat, és megbízásokat ad a gyereknek vele kapcsolatban. Ezzel az első próbával ellenőrzi, hogy az asszociáció megmaradt-e gyerek tudatában, miközben sokszor megismétli a fogalmat.
A lecke és a próba közé néhány pillanatnyi hallgatást iktat be. Ezután megkérdezi:”Melyik sima?”, „Melyik érdes?”. Különböző feladatokhoz kapcsolva többször megismétli a kérdéseket. Ha a gyerek rámutat a megfelelő tárgyra, akkor sikeresen létrejött az asszociáció. Ha ez nem történik meg, akkor megszakítja a leckét, és egy későbbi időpontban újra előveszi. Így elkerülheti a kudarcélmény kialakulását a gyermekben.
Harmadik lépcsőfok:
A nevelő mutat egy tárgyat és rákérdez a nevére, ezzel a passzív szókincs aktívvá alakul. Ez a szakasz az előző lecke gyors ellenőrzése. A tanár megkérdezi a gyereket: ”Milyen ez?”. Ha a lecke sikeres volt, a gyermek az előzőleg tanult szóval válaszol: ”Ez sima.”, „Ez érdes.”
A „lecke” közben több szempontra ügyelni kell a nevelőnek:
- mutassa meg az eszköz helyét, együtt vegyék elő
- gondoskodjon róla, hogy az asztalon, szőnyegen csak a szükséges eszköz legyen
- lehetőleg a gyerek jobb oldalára üljön
- minél kevesebbet, érthetően beszéljen
- ha érti már a leckét a gyerek, együtt végezhetik
- ha már egyedül dolgozik a gyerek, a nevelő elmehet, de a közelből figyeljen
- ha a gyerek nem boldogul, a leckét egy későbbi időpontban vegye elő újra
- ne javítson hibát, így elkerülheti a kudarcélmény kialakulását
- ha a gyerek jól használja az eszközt, egyedül dolgozhat tovább.
![]() |
Montessori torony |
![]() |
Képességfejlesztő - színek, formák |
![]() |
Azonos alakzatok egymás fölé rendezése |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése